Dieta paleo

Paleo to model żywienia, który jest inspirowany tym, co przypuszczalnie jedli nasi przodkowie w okresie paleolitu, czyli: warzyw nieskrobiowych, owoców (preferowane owoce jagodowe), jajek ekologicznych, ryb, orzechów, grzybów, mięsa (najlepiej z wypasu pastwiskowego, bio). Za jego twórcę uważa się Lorena Cardaina, który opracował sugerowane zasady diety.

Wykluczone z diety są: zboża, cukier, rafinowane oleje, w niektórych przypadkach również warzywa strączkowe oraz nabiał. Następuje ograniczenie spożycia soli i żywności wysokoprzetworzonej.

W ograniczonych ilościach dozwolone są:

  • olej rzepakowy i kokosowy,
  • miód,
  • wino,
  • kawa i herbata.

Nie jest to typowa dieta, ponieważ nie chodzi tu o limit ilości pokarmu, a jedynie o jego jakość. Za zmianami stylu żywienia powinny iść również zmiany stylu życia: dostosowanie go do spokojniejszego i naturalnego trybu, jaki prawdopodobnie wiedli nasi przodkowie, w tym: przebywanie blisko natury, zdrowy sen, minimalizm.

Dobrze prowadzona dieta paleo pomaga profilaktycznie zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, wyeliminować spożycie nadmiernie przetworzonych produktów, tłuszczów rafinowanych, soli i cukru (stanowiących ryzyko dla naszego zdrowia), czy ograniczyć tzw. puste kalorie. Ma też korzystny wpływ na ciśnienie, naszą figurę czy tolerancję glukozy.