Dieta wegetariańska

Dieta wegetariańska to sposób odżywiania się oparty na pokarmach roślinnych. Rezygnujemy z mięsa oraz produktów odzwierzęcych uzyskanych przy uboju zwierząt takich jak smalec czy żelatyna. W niektórych wariantach dopuszcza się spożycie pewnych produktów pochodzenia zwierzęcego (głównie nabiału):

  • laktowegetarianizm – nie uwzględnia spożywania jaj, mięsa i ryb, zaś dopuszcza produkty mleczne,
  • laktoowowegetarianizm – najbardziej popularna odmiana, w której można spożywać jaja i produkty mleczne,
  • owowegetarianizm – dozwolone jest spożywanie jaj, zaś mięso, ryby i nabiał są wykluczone,
  • weganizm – polega na spożywaniu wyłącznie produktów roślinnych.

Istnieją również zwolennicy tzw. semiwegetarianizmu:

  • pescowegetarianizm, czyli laktoowowegetarianizm + spożywanie ryb
  • pollowegetarianizm, czyli laktoowowegetarianizm + spożywanie drobiu.

Zwolennicy wegetarianizmu jako zalety tego modelu odżywiania wskazują m.in. obok takich aspektów jak ochrona środowiska i etykę również poprawę zdrowia: zmniejszenie spożycia tłuszczów zwierzęcych wpływa na zmniejszenie ryzyka zachorowalności na choroby, takie jak: cukrzyca czy dolegliwości układu sercowo-naczyniowego, obniża stężenie szkodliwego cholesterolu i pomaga przy nadciśnieniu. Dzięki dużej ilości warzyw, dieta bogata jest w błonnik, witaminy i minerały.

Głównym problemem diety wegetariańskiej są obawy odnośnie niedostatecznej podaży białka. Należy pamiętać, że największe ilości białka znajdziemy w: nasionach roślin strączkowych, orzechach (np. migdały, orzechy włoskie), produktach zbożowych (makarony, płatki owsiane, kasza jaglana), jajkach, nabiale (np. tłusty twaróg). Poleca się spożycie ciecierzycy i soczewicy (zwłaszcza czerwonej).

Osoby na diecie wegetariańskiej i wegańskiej powinny również zadbać o produkty bogate w żelazo i kwasy omega-3 (w diecie roślinnej również znajdziemy kwasy omega-3, ale pod postacią kwasu ALA), w takich produktach, jak: orzechy włoskie, nasiona chia, siemię lniane.

By wykluczyć ewentualne nowotwory, dieta powinna być odpowiednio zbilansowana, warto również z wyprzedzeniem pomyśleć o suplementacji.